De tre änkorna på Kalvlyckevägen valde bort sista Allsång på Skansen
till förmån för
denna kvartett
SOM
bjöd på nedanstående program
”Altapunta önskar vara en musikalisk kameleont som överraskar och förundrar på sin upptäcktsfärd genom renässansens och barockens förunderliga värld. Den kammarmusikaliska besättningen varieras efter repertoarens som i grova drag spänner sig från 1500-1750”
I tisdags valde man ROSEN som den rosa(?) tråden
”Rosen omnämns första gången i den kaldeiska staden Ur, 2600 år f.Kr. Sedan dess har den blivit en älskad blomma och en stark symbol i många kulturer. Från antikens Rom, Grekland och Egypten, till Indien och Kina, där olika roskulturer gett liv till de många symboliska tolkningarna rosen har än i dag.
De fyra hade tillsammans en stor musikalisk repertoar:
2 sopraner,
2 pianon
2 orglar
barocktrumpet och trombon
tamburin
som de blandade och gav av på ett behagligt och charmerande sätt.
Mest spännande var Hans Knut Sveens mucicerande:
(ofta i duett med Cecilia Alling som spelade på kyrkorgeln!)
”Hans Knut Sveens arbetar vid ”Griegakademin”( musikkonservatoriet i Bergen) där han är lektor i tidig musik och cembalo. Han är även en av ledarna i Bergen Barokk. Hans Knut har, genom sitt intresse för äldre tangentinstrument arbetat med inspelade ljud, s.k. samplingslösningar och konstgjorda ljud och utforskar detta i olika klangbilder.”
Repertoaren sträckte sig från
Luca Marenzio: Le Rose fronde è Fiori från 1584
till Scott Joplins: The Rose Leaf Rag