Inspirererad av ”gamla grejor” från torpet skapade jag det här stillebenet till midsommar.
Philip von Schantz var allt sedan sin debut i början av 1950-talet ständigt uppmärksammad som målare och grafiker. Under 1970-talet blev han mycket populär bland allmänheten när han gjorde bilder av bär i stora högar, samt frukter och potatis i gamla lådor och i emaljhinkar. Hans stilleben visade minsta detaljer och mycket naturtrogna framställningar, där ”vartenda bär” kunde räknas. Objekten hade han oftas odlat själv eller hittat i naturen.
När jag så Googlade på honom upptäckt jag att sommarens utställning på Tomarps Kungsgård gällde honom och hustrun Brita Rollander von Schantz.
En mycket lämplig inramning:
Philip von Schantz växte upp i Norrköping. Fadern ville helst att Philip skulle göra karriär inom det militära kavalleriet. Han antogs som officersaspirant och gick ut som kursetta. Men under tiden som han tävlar till häst, i både galopp och hinder, växte intresset för konsten fram.
Det blev konststudier istället för militär utbildning. 1951 får han ett förstapris i målarskolans tävling och året därpå vinner han åter förstapriset. Han reste till Paris och besökte Sorbonne.
Tomarp, en gammal dansk sätesgård, blev sedan Skåne blev svenskt överstelöjtnantsboställe:
Tomarps Kungsgård kom som ett av de 18 Bornholmska vederlagsgodsen i svenska kronans ägo vid freden i Köpenhamn 1660. Det överläts under några årtionden till högre svenska militärer för att 1680 bli överstelöjtnantsboställe för Norra Skånska Kavalleriregementet.
1998 tar Statens Fastighetsverk över skötseln och har renoverat huset och inrett det till konstgalleri. Paret Margareth Anderberg och Ulf-Melvin Fjellström har sedan dess ansvarat för utställningsverksamheten.
Tom(m)arp (man har svårt att komma överens om hur det ska stavas – båda varianterna förekommer på vägskyltar etc) är en perfekt miljö för en utflykt en sommardag med ”mittemellanväder”.
Den där triangeln Åstorp–Klippan–Östra Ljungby utforskade vi aldrig under våra orienteringsresor.